زنان - سه شنبه 16 تير 1383- 6 ژوئيه 2004

 

 

فوروم 2004، پكن + 10، آسيا پاسفيك

دو شنبه 15 تير 1383- 5 ژوئيه 2004

 

كنفرانس فوروم 2004، پكن + 10، آسيا پاسفيك با هدف طرح مسايل زنان و جوانان منطقه كه از سوي يكي از NGO هاي فعال تايلند در دانشگاه مهيدول تايلند سالايا تشكيل شده بود به كار خود پايان داد.

فريبا داوودي مهاجر، عضو شوراي مركزي انجمن روزنامه‌نگاران زن كه از جمله شركت كنندگان در اين كنفرانس بود به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: در اين كنفرانس علاوه بر طرح مسايل و مطالبات زنان و جوانان، كارگاه‌هايي با موضوعات متنوع از جمله زنان و حوزه‌ي سياست، زنان و خشونت، زنان و محيط زيست، زنان و رسانه‌ها برگزار شد.

به گفته‌ي وي محبوبه عباسقلي، فيروزه مهاجر، منيژه حكمت، ليلا نوري، فائزه طباطبايي، نسرين آزاده، صفاوردي، نوابي‌نژاد و جمالي نيز علاوه بر وي از جمله زنان شركت كننده در اين كنفرانس بودند.

داوودي مهاجر با اشاره به اينكه سخنراني با عنوان روزنامه‌نگاران زن ايران، زن در روزنامه‌نگاري ايران در اين كنفرانس داشته است ادامه داد: ليلا نوري نيز گزارشي از فعاليت سايت‌هاي اينترنتي زنان ارايه داد، محبوبه عباسي به طرح مطالبات زنان و جوانان ايران پرداخت و منيژه حكمت پيش از پخش فيلم زندان زنان در خصوص اين فيلم سخنراني كرد.

وي خاطرنشان كرد: در اين كنفرانس ياد پروانه فروهر، زهرا كاظمي و تمامي زناني كه در كشورهاي مختلف آسيايي مورد خشونت واقع شده‌اند گرامي داشته شد.

 

 

نظام حقوقي خانواده ، احقاق حقوق از مسير پرده‌دري

ويدا قنبرپور وقايع اتفاقيه: سه شنبه 16 تير 1383- 6 ژوئيه 2004

قاضي به مادر گفت: بر طبق قانون، حضانت فرزند پسر شما تا دو سالگي و دخترتان تا هفت سالگي برعهده شماست. البته به شرطي كه مجدداً ازدواج ننماييد.

 

و مادر، دو فرزند داشت در ميانه 2 و 7 سال و بدين‌ترتيب فرزندانش شقه شدند. دست يكي در دست او و ديگري در دست شوهرش. دنياي جديدش در جدال با نيازهاي شخصي و زنانه‌اش و غم دوري از فرزند بزرگش شكل گرفت. بچه‌ها در ناباوري دوري از هم و دوري از آن ديگري هريك به سويي رفتند و با خود خاطره همبازي‌شان را بردند.

* * *

قاضي به مادر گفت: فرزندان شما آنقدر بزرگ شده‌اند كه حضانت آنها برعهده شوهرتان است مگر اينكه مدعي جنون ايشان باشيد و يا... و مادر در مصداق هركدام از شروط ده‌ها نشانه آورد و حرمت همه لحظه‌هاي خوب زندگي گذشته‌اش را شكست.

* * *

كودكان با به دنيا آمدن خود حق و تكليفي بر گردن پدر و مادر خود مي‌گذارند اما با جدايي پدر و مادر، اين حق به‌طور قهري برعهده پدر است و در شرايطي كه سن آنها، از حدي كه قانون مشخص كرده است كمتر باشد مادر، به شرط عدم ازدواج مجدد، مي‌تواند حضانت و سرپرستي آنها را به عهده بگيرد. (يعني در صورت ازدواج مجدد مادر، كودك شيرخواره را نيز مي‌توان از آغوش او بيرون كشيد و به آغوش پدر سپرد)!

 

نظام حقوقي خانواده در كشور ما براساس حقوق پدر خانواده شكل گرفته است كه براي تلطيف آن گاهي كلمه تكليف را چاشني آن كرده‌اند و با به كار بردن اين كلمه، آب سردي بر آتش مقاومت زنان در ناديده گرفتن حقوقشان مي‌پاشند و به نوعي در بحبوحه عصبيت ناشي از ناسازگاري و جدايي، براي آنان ارضاي روحي ايجاد مي‌كنند كه با گذر زمان، خيلي زود و واقعيت‌ها آشكار مي‌شود و آنان متوجه اين بي‌توجهي آشكار نسبت به خود مي‌شوند. واقعيت اين است كه خانواده تنها مجموعه حقوقي جامعه است كه علاوه بر موضوعات منطقي مانند اقتصاد و موقعيت اجتماعي افراد، بر پايه احساس عاطفي شكل مي‌گيرد و به جهت همين احساسات نيز قرارداد في‌مابين آن علاوه بر طي مسير قانوني رايج مانند ثبت در شناسنامه و يا هر ورق كاغذ ديگري با تأييد مرجع حقوقي، در محضر خدا و با كلام خدا منعقد مي‌شود. بنابراين انتظار رعايت اين احساسات در نظام حقوقي آن كاملاً طبيعي است. در اين قرارداد منحصر به فرد نمي‌توان تنها با سپردن مسؤوليت به مرد يا پدر خانواده (به عنوان مدير مجموعه) حقوق افراد ديگر مجموعه (همسر يا مادر خانواده و فرزندان) را مطابق چارچوب مطلق تعيين كرد. قبل از همه به خاطر اينكه افراد ديگر با يك رابطه كاملاً انساني و عاطفي به مسؤول يا مدير مجموعه متصل هستند و از اين گسستگي به گونه‌اي متضرر يا منتفع مي‌شوند كه در بخش‌هاي ديگر زندگي اجتماعي‌شان تأثير بسيار شگرفي دارد: مادري كه از فرزندانش تنها به دليل سن آنها جدا مي‌شود و حق مادري خود را در شكل‌گيري عواطف و تربيت شخصيت آنها از دست مي‌دهد، ضايعه جبران‌ناپذيري را در روحيه خود تحمل مي‌كند كه خارج از عكس‌العمل‌ها، سلامت سيستم عصبي و اعتماد به نفس و انرژي حياتي‌اش براي ادامه فعاليتش را در جامعه زير سؤال مي‌برد. علاوه بر اينكه اثر اين جدايي در فرزنداني كه براي كار و زندگي و ساختن جامعه آينده تربيت مي‌شوند چنان محرز است كه مقالات بي‌شمار و انجمن‌هاي غيردولتي، دولتي و سازمان‌هاي جهاني بسياري حول محور آن نوشته و تشكيل شده‌اند، از طرف ديگر كودكي كه در اين سن و سال از مادر و خواهر و برادر خود جدا مي‌شود، گرفتار چنان موج سهمگيني از سرگشتگي و از دست دادن باورهاي عاطفي مي‌شود كه توصيف آن تقريباً غيرممكن است. در اين شرايط تا حدودي طبيعي است كه اين افراد در مقابل ناديده گرفته شدن حقوقشان كه حتي بي‌هيچ پرسشي از اميال و خواسته‌هاي طبيعي‌شان صورت مي‌گيرد به عناد برخيزند و براي به دست آوردن اين حقوق مبارزه كنند اما در قانون، شروطي براي باز يافتن اين حقوق در نظر گرفته شده است كه تنها با تخطئه شخصيت پدر و همسر خانواده و از بين بردن تمام حرمت‌هاي شريف انساني كه به هرحال در بخشي از لحظات زندگي آنها جاري بود، امكان‌پذير است و چون اين هتك حرمت‌ها نيز بايد كاملاً اثبات شوند، بي‌اختيار افراد خانواده، خصوصاً در تراكم كاري مراجع قضايي، در مسير چند ساله‌اي براي بي‌حرمت ساختن همديگر مي‌افتند كه بدين‌طريق علاوه بر اينكه گذشته خود را در زندگي مشترك با طرف مقابل نفي مي‌كنند، تخم كينه و نفرت و عادت به پرده‌دري را چنان در خود مي‌كارند كه فراموش مي‌كنند رابطه پدر و مادري و فرزندي رابطه‌اي خوني و خدايي است كه با هيچ قانون زميني فسخ نمي‌شود و اين سه گروه، تقريباً تا آخر عمر در تعيين سرنوشت و زندگي آينده فرزندان مجبور به تعامل با يكديگرند. تصورش نيز مشكل است كه چگونه با اين پرده‌دري‌ها و شكستن حريم حرمت‌ها مي‌توان چشم در چشم هم دوخت و درخصوص موضوعات حساس زندگي فرزندان (كه محيطي عاطفي را مي‌طلبد) با هم به گفت‌وگو نشست! و دردناك‌تر پايان مسير است كه اكثريت قاطع رهروان آن، به نقطه آغاز مي‌رسند. اينان در انبان خود، جز نفرت، هتك حرمت و تخطئه كردن خود و خاطراتي كه به هرحال بخشي از آنها زيبا بوده‌اند و اعصابي خسته و رواني پريشان، چيزي ندارند و اين همه نيست مگر از صدقه سر روح خشن، تغييرناپذير و جنسيتي حاكم بر قوانين حقوق خانواده كه اينگونه افراد يك مجموعه را به صف‌آرايي رودرروي هم مي‌كشاند، درحالي كه مي‌توانست چنان عمل كند كه اين گسستگي را (كه به هرحال تلخ و ناگوار اما ناگزير است) با صرف هزينه كمتري تحمل كنند و اينگونه توانايي‌هاي بالقوه هتك حرمت و پرده‌دري و فراموشي تمام عناصر خوب گذشته را به فعل درنياورند كه چقدر محيط زندگي اجتماعي و روابط انساني را ناامن مي‌كند.

 

 

يك زن به همراه دختر سه ساله‌اش در ايالت آتارپرادش هند، در اثر اقدام به خودكشي و سوختگي شديد، جان سپردند.

دو شنبه 15 تير 1383- 5 ژوئيه 2004

به گزارش سرويس بين‌الملل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين زن 27 ساله‌ي هندي كه خود را در آتش سوزاند، به دليل بدهي‌ سنگين شوهر بيكارش، مرتكب به عمل خودكشي شد.

يك سخنگوي پليس اين ايالت درباره‌ي خودكشي اين زن هندي، گفت: شوهر وي در حالي كه سعي داشت همسر و دخترش را از آتش نجات دهد، جراحات زيادي برداشته است.

بنا بر اظهار نظر اين مقام پليس، شوهر اين زن هندي 200 هزار روپيه به دليل بيماري سرطان فرزندش بدهي داشته است.

 

 

طرح برابري سهم الارث زن و مرد از يكديگر از دستور مجلس خارج مي شود 

دو شنبه 15 تير 1383- 5 ژوئيه 2004

نايب رييس كميسيون حقوق و قضايي مجلس گفت: بنابر تصميم كميسيون حقوقي و قضايي طرح برابري سهم الارث زن و مرد از يكديگر بدليل ايراد شرعي شوراي نگهبان قابل بررسي مجدد نيست و از دستور مجلس خارج مي شود.

عزت الله يوسفيان نماينده آمل در گفت و گو با خبرنگارپارلماني "ايلنا" تصريح كرد: كميسيون با بحث كارشناسي به اين نتيجه رسيده كه در بسياري از موارد زن و مرد ارث برابر و بسياري از موارد زنها ارث بيشتري از مردها مي برند و اينكه عنوان مي شود؛ ارث زن از مرد كمتر است، برداشتي غلط از قانون مدني است.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه ايرادات شوراي نگهبان بر اين مصوبه مجلس ششم به گونه اي بود كه در صورت رفع ايراد، طرح از خاصيت مي افتاد، گفت: اين تصور غلطي است كه در جامعه جا افتاد كه؛ مردها از زنها ارث بيشتري مي برند.

نايب رييس كميسيون حقوق و قضايي مجلس افزود: زنان نفقه و مهريه دارند كه با توجه به قانون فعلي مهريه به نرخ روز حساب مي شود، بنابراين نوساني پيش نمي آيد.

يوسفيان تصريح كرد: چون تنها ارث دختر و پسر از پدر و مادر برابر نيست، اين نكته را گرفته‌‏اند و مي گويند؛ ارث زن و مرد برابر نيست.

نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس در پاسخ به اين سوال كه اگر اعضاي كميسيون موافق طرح بودند چرا بدون تغيير طرح سهم برابر حق الارث زن و مرد از يكديگر را به مجمع تشخيص مصلحت نفرستادند؟ گفت: اگر هر مورد اختلافي باشوراي نگهبان را مجلس بخواهد به مجمع تشخيص مصلحت بفرستد، شان مجمع رعايت نمي شود.

وي افزود: اگر طرح و يا لوايحي باشد كه عموم تصويب آن به كليت نظام ضربه بزند، بايد به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده شد.

 

سايت اينترنتي جمعيت زنان جمهوري اسلامي راه اندازي شد 

دو شنبه 15 تير 1383- 5 ژوئيه 2004

عضو شوراي مركزي جمعيت زنان جمهوري اسلامي گفت: سايت اينترنتي جمعيت زنان جمهوري اسلامي راه اندازي شد.

پروانه مافي در گفتگو با خبرنگار" ايلنا" گفت: وب سايت جمعيت زنان جمهوري اسلامي همزمان با ميلاد حضرت زينب(س) گشايش يافت.

وي افزود: اين سايت با آدرس www.wsiri.org قابل بهره برداري مي باشد و از قسمت‌‏هاي مختلف و متنوع مانند؛ مقالات نشريه ارتباط با ما و .... تشكيل شده است.

وي تصريح كرد: اين سايت در ارتباط با نشريه نداي جمعيت زنان به صورت pdf قابل رويت است و بخش مستقلي هم براي ارتباط بازديدكنندگان با جمعيت و ارائه نظرات آنان طراحي شده است.

 

اعضاي فراكسيون زنان مجلس با چند تن از علماي قم ديدار و گفت‌وگو كردند

دو شنبه 15 تير 1383- 5 ژوئيه 2004

آجرلو گفت: بايد از نظرات علما در امور مختلف به صورت قانون‌مند و كاربردي استفاده كنيم.

فاطمه آجرلو، عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به ديدار اعضاي اين فراكسيون با علمايي چون مكارم شيرازي و اميني گفت: فراكسيون زنان مايل بود كه از نظر روحي و از جهت معنويت، به گونه‌يي تغذيه شود و ديدار با علما از خواسته‌هاي اعضاي فراكسيون بود. در واقع هدف ايجاد هماهنگي بين حوزه‌هاي علميه و فراكسيون بود تا نظرات علما را در زمينه‌هاي مختلف داشته باشيم.

وي افزود: لازمه‌ي برخي از طرح‌ها و لوايح اين است كه احكام شرعي و فتواي علما پيرامون آن‌ها وجود داشته باشد و لازم بود در اين زمينه با علما در اين موارد هماهنگ شويم.

در جلسات امروز در خصوص اين موارد صحبت‌هايي صورت گرفت و از رهنمودهاي آن‌ها استفاده كرديم و قرار بر آن شد كه از اين به بعد همكاري مستمري با علما داشته باشيم و هر جا نياز بود، خدمت آن‌ها برسيم و از وجودشان بهره گيريم.

آجرلو ادامه داد: هر كجا كه بر اساس اصول ناب اسلام و تعريف‌هاي مشخص حركت كرده‌ايم، آن حركت تضمين شده و از درصد آسيب‌پذيري‌ها كم كرده است. بر اساس اين باور فكر مي‌كنيم كه علماي ما هر كجا كه وارد عرصه‌هاي نظريه پردازي شوند و نظرهاي آن‌ها را بتوانيم كاربردي و قانونمند كنيم آن جاست كه از طرح يك سري مسايل شعاري دور مي‌شويم و عملي‌تر وارد افكار و انديشه‌هاي ديني مي‌شويم.

عضو فراكسيون زنان مجلس در خصوص جلسه امروز بعدازظهر فراكسيون با حوزه مطالعات زنان تصريح كرد: اين جلسه تخصصي است و در اين نشست در خصوص امور تخصصي مربوط به زنان كه اين مركز در زمينه‌هايش كار كرده و همچنين NGO هايي كه دارند و در كل كارهايي كه تا كنون صورت گرفته،‌ گزارش ارائه خواهند داد تا بر اساس آن‌ها بتوانيم اقدامات مفيدي انجام دهيم.

 

درد قاعدگى

مانا لقمانى:شرق: دو شنبه 15 تير 1383- 5 ژوئيه 2004

خواندن اين مطلب شايد براى همه خانم ها مهم باشد، چرا كه قاعدگى و دردهاى آن مسئله اى است كه هر خانمى ماهى يك بار با آن روبه رو است.درد قاعدگى عبارت از درد شديد دل پيچه مانند به هنگام عادت ماهانه است كه امكان دارد در عرض يك يا دو سال پس ازاولين قاعدگى (بلوغ) رخ دهد كه در اين صورت قاعدگى اوليه ناميده مى شود، اما درد قاعدگى ثانويه بدين معنا است كه درد سال ها پس از وقوع نخستين قاعدگى شروع شده باشد. معمولاً زنانى كه درد قاعدگى دارند، توانايى بارورى خود را از دست نمى دهند.

 

نشانه ها

شدت نشانه ها از خانمى تا خانم ديگر بسيار متغير است و حتى در يك خانم از يك قاعدگى تا قاعدگى ديگر ممكن است بسيار متفاوت باشد. درد قاعدگى معمولاً پس از به دنيا آوردن فرزند خفيف تر مى شود.

از نشانه هاى درد قاعدگى، درد دل پيچه مانند و گاهى تند و تيز در بخش پايينى شكم، كمر و نيز ران ها است كه با شروع قاعدگى آغاز شده و به مدت چند ساعت تا چند روز ادامه مى يابد. گاهى با تهوع، استفراغ، اسهال، تعريق، فقدان انرژى و گاهى هم با تكرر ادرار، تحريك پذيرى، عصبى بودن و افسردگى همراه است.علت درد قاعدگى بيشتر انقباضات قوى يا طولانى مدتى است كه در ديواره عضلانى رحم صورت مى گيرد. اين انقباضات ممكن است در اثر زياد شدن مواد هورمون مانندى كه در گردن رحم يا خود آن يافت مى شوند، به وجود آيند. پژوهش ها نشان مى دهند زنانى كه درد قاعدگى دارند، اين مواد هورمون مانند را بيش از زنانى كه ناراحتى چندانى به هنگام قاعدگى ندارند توليد و ترشح مى كنند. گاهى اين درد بر اثر كش آمدن و گشاد شدن گردن رحم براى وارد كردن لخته هاى خون به مجراى تناسلى و دفع آنهاست.درد قاعدگى علل ديگرى هم دارد از جمله عفونت هاى لگنى ، آندومتريوز (به ويژه اگر درد پس از ۲۰ سالگى آغاز شود)، فيبروييدها يا ساير تومورهاى خوش خيم رحم و استفاده از دستگاه داخل رحمى جلوگيرى از باردارى (IUD).

 

تحريك كننده ها

مصرف كافئين، ورزش نكردن، رژيم غذايى نامناسب و استرس مى توانند درد را افزايش دهند. شدت درد قاعدگى ممكن است برحسب وضعيت سلامت عمومى يا روانى زن متغير باشد. توجه داشته باشيد كه مسائل عاطفى و روانى به خودى خود سبب درد نمى شوند، اما مى توانند درد را بدتر يا پاسخ به درمان را در برخى خانم ها كمتر كنند.

 

پيشگيرى و درمان

هميشه با درمان علت زمينه ساز درد قاعدگى، مى توان از آن پيشگيرى كرد. براى درمان هم گرفتن شرح حال و انجام معاينه دقيق ممكن است به يافتن علت درد قاعدگى كمك زيادى بكند. چون هدف اوليه درمان رفع درد است، اهداف درازمدت درمان از جمله درمان هر گونه علت زمينه ساز با دارو، مشاوره يا شايد جراحى مى تواند باشد. اگر اين درد با استرس در ارتباط باشد، روان درمانى يا مشاوره پيشنهاد مى شود.

براى تسكين درد هم در موارد خفيف استفاده از داروهاى مسكن ضدالتهابى آسپيرين يا ايبوپروفن كافى است، اما در موارد شديد، از برخى هورمون ها مى توان براى رفع درد استفاده كرد.

 

فعاليت و رژيم غذايى

معمولا محدوديتى براى فعاليت وجود ندارد و فقط وقتى در تختخواب استراحت مى كنيد، زير پاهاى خود را بلند يا زانوها را خم كرده و به پهلو دراز بكشيد. انجام ورزش منظم با فعاليت زياد، درد و ناراحتى را در قاعدگى بعدى كمتر مى كند.

مصرف هر گونه نوشيدنى يا غذاى كافئين دار را كاهش دهيد يا آنها را از برنامه غذايى خود حذف كنيد.

 

 

 

سيماي زن در سيما (17)

نقش زنان سياست‌گذار در تلويزيون كمرنگ است

دو شنبه 15 تير 1383- 5 ژوئيه 2004

خبرگزاري فارس: يك نويسنده و هنرمند گفت: زنان كمتر در مراكز تصميم‌گيري و سياست‌گذاري نشان داده مي‌شوند، در حالي كه تلويزيون مي‌تواند در اين زمينه مانور دهد.

منيژه آرمين، نويسنده، نقاش و سفالگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه جايگاه اجتماعي و موقعيت زنان را در مجموعه‌هاي تلويزيوني چه طور ارزيابي مي‌كنيد، گفت: متاسفانه زنان در تلويزيون موقعيت مغشوشي دارند و ما كمتر در سريالهاي تلويزيوني نقش متعادل از زنان مي‌بينيم.

وي افزود: اغلب نويسندگان و كارگردانان شناخت صحيحي از زنان ندارند و هنوز نگاه مرد‌سالارانه حاكم است. البته به صورت گذرا نگاهي به زنان روشنفكر شده، ولي مجموعه‌سازان به حدي در اين مورد اغراق كردند كه شخصيت زنان ناهنجار به تصوير كشيده شده و براي بينندگان قابل لمس نيست. در واقع اين زنان فاقد روحيه زنانه هستند.

وي كه كارشناس‌ارشد مشاوره است، افزود: مجموعه‌سازان تعريف واقع‌گرايانه‌ و متعادلي از زنان نشان نداده‌اند.

نويسنده كتاب شب و قلندر گفت: متاسفانه سايه تفكرات قديمي و سنتي وجود دارد، حتي مردان روشنفكر ما هنوز در چنگال اين تفكرات اسير هستند و دست و پا مي‌زنند. البته نمي‌خواهم اشاره كنم كه در اين زمينه كاري انجام نشده است، قدم‌هايي برداشته شده، ولي كافي نيست.

آرمين درباره دغدغه‌هاي واقعي زنان گفت: متاسفانه چهره زنان به عنوان افراد تصميم‌گير و سياست‌گذار كمتر به تصوير درمي‌آيد. اين مشكل محدود به سريال‌هاي تلويزيوني نيست. حتي در برنامه‌هاي انديشه‌اي كه درباره زنان بحث مي‌شود، مردان صحبت مي‌كنند. درحالي‌كه ما به واسطه صدا و سيما مي‌توانيم در اين زمينه فرهنگ‌سازي درستي انجام دهيم كه اين نگاه تصحيح شود.

گفتني است منيژه آرمين داراي مدرك تحصيلي كارشناسي‌ارشد مشاوره، كارشناسي روانشناسي و كارشناسي هنرهاي تجسمي است.

وي مولف 8 كتاب است كه از آن جمله مي‌توان به رمان‌هاي: شب و قلندر، آن روز كه عمه خورشيد مرد، بوي خاك، راز لحظه‌ها، سرود اروندرود و نيز گزيده ادبيات معاصر و... اشاره كرد.

 

سيماي زن در سيما(18)

زنان سياست‌گذار هم به تبيين جايگاه شايسته زن بي‌توجهي مي‌كنند

دو شنبه 15 تير 1383- 5 ژوئيه 2004

خبرگزاري فارس: منيره نوبخت، رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان گفت: ما زناني داريم كه در سياست‌گذاري برنامه‌هاي صدا و سيما نقش دارند، ولي بي‌توجهي آنان به تبيين جايگاه شايسته زن باعث تعجب است.

منيره نوبخت، رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه جايگاه اجتماعي و موقعيت زنان را در مجموعه‌هاي تلويزيوني چه طور ارزيابي مي‌كنيد، گفت: در حال حاضر مجموعه‌سازان براي تبيين و ترسيم سيماي زنان در جامعه نتوانسته‌اند، مجموعه‌هايي در خور توجه تهيه كنند. در واقع ساخت مجموعه‌اي با محوريت زنان جايگاهي نداشته است.

نوبخت در پاسخ به اين سوال كه آيا اين بي‌توجهي مربوط به عدم شناخت نويسندگان يا كارگردانان است يا تعمدي پيش آمده، اشاره كرد: مسلماً اين قضيه تعمدي پيش نيامده است. چرا كه به زنان توجهي در حد طبيعي شده، نه بيشتر از آن.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تا كنون تعريف واقع‌گرايانه‌اي از زنان در تلويزيون ارائه شده، اشاره كرد: مجموعه‌سازان به زنان فقط به عنوان بخشي از جمعيت جامعه توجه مي‌كنند.

نوبخت تاكيد كرد: ما در سريال‌ها سيماي زن مسلمان ايراني را در معناي واقعي‌اش كه تاثيرگذار است، نمي‌بينيم. فيلم و مجموعه‌هاي زيادي درباره جنگ ساخته شده كه هميشه مردان نقشهاي بارزي در آن ايفا مي‌كنند، در حالي كه در كنار مردان، زنان در حاشيه قرار دارند.

كارشناس مسائل زنان افزود: در مجموعه‌‌هاي جنگي مردان جانباز نشان داده شدند، ولي زنان خير. در كل فكر مي‌كنم درباره زنان مسلمان كمتر الگوسازي شده است.

وي اشاره‌اي به سريالهاي خارجي كرد و گفت: در سريالهاي خارجي معمولاً گوشه‌اي از زندگي زنان را مي‌بينيم، مثل سريال پرستاران، پزشك دهكده و... در حالي كه در سريالهاي ايراني كمتر جايگاه زنان به اين صورت نشان داده شد.

نوبخت خاطر نشان ساخت: البته ما نبايد در سريالها نقاط قوت را نيز ناديده بگيريم، ولي بايد ضعف‌هايمان را برطرف كنيم.

وي با اشاره به زنان مشغول به فعاليت در صدا و سيما، گفت: ما زناني داريم كه در سياست‌گذاري برنامه‌هاي صدا و سيما نقش دارند، آنان بايد به مسائل زنان توجه كرده و راه را باز كنند. اگر مردان در اين زمينه بي‌توجهي ‌مي‌كنند، جاي تعجب ندارد، ولي ديدن اين مساله از زنان باعث تعجب است.

انتهاي پيام/