|
فراسوی خبر ... سهشنبه ۱۹ خرداد خروش دانش آموزان علیه بیعدالتی، آتش جنگ در آتشبس شکننده زینت میرهاشمی در شرایطی که جامعه ایران زیر فشار فزاینده فقر و گرانی قرار دارد، رژیم با کشاندن میدان درگیری به داخل کشور، مستقیماً امنیت و معیشت مردم را هدف قرار میدهد. این روند، ادامه همان سیاست منطقهای رژیم است که با تکیه بر نیروهای نیابتی، هزینههای تقابل منطقهای را به جامعه ایران تحمیل میکند. پرتاب تعدادی موشک از سوی جمهوری اسلامی به اسرائیل و حمله هوایی اسرائیل به برخی نقاط داخل ایرانُ چرخهای از تنش همراه با خطر گسترش جنگ جدید را برجسته کرد. در همین چارچوب، اظهارات رئیسجمهور لبنان نیز قابل توجه است؛ او پیشتر هشدار داده بود: «ایران از لبنان به عنوان ابزاری برای چانهزنی در مذاکرات استفاده میکند. این وضعیت غیرقابل قبول است. مردم لبنان بهای جنگ میان اسرائیل و حزبالله را میپردازند و از این وضعیت به ستوه آمدهاند.» (در مصاحبه با سی ان ان، آدینه ۱۵ خرداد) در شرایط آتشبس شکننده و خشونت دولتی. اعتراضهای بازنشستگان جریان دارد و دانشآموزان نیز دستکم در ۲۳ شهر با شعارهای مشخص، علیه بیعدالتی در نظام آموزشی به خیابان آمده و تجمع اعتراضی برگزار کردند. با این حال، کارگزاران رژیم در واکنش به این اعتراض گسترده، به جای پاسخ به مطالبات، بر تداوم سیاستهای موجود تأکید کرده و عملاً صورت مساله را انکار میکنند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتجاع گفته است: «اعتراض فایدهای ندارد؛ به درسشان برسند.» سیاستهای رژیم در زنده نگهداشتن تنش و جنگ برای بقا، استمرار بحران علیه جامعهای است که زیر بار فقر و ناامنی نفس می کشد. این چرخه بازتولید جنگ باید به دست مردم با سرنگونی رژیم متوقف شود.
|